Kto sme?
Platforma, prostredníctvom ktorej zdieľame vzdelávacie materiály, inšpiráciu a vzdelávacie aktivity pre učiteľov, školských psychológov a ďalších odborných pracovníkov, ktorí sa venujú výchove a vzdelávaniu detí a mládeže.
Zdieľajme, inšpirujme, aktivizujme ...
PaedDr. Veronika Maková
Štúdium psychológie ma natoľko zaujalo, že som sa začala proaktívne angažovať v oblasti rozvoja detí a mládeže.
Naša krajina čelí vo vzdelávaní mladých ľudí mnohých výzvam. Školský systém na Slovensku sa už dlhé roky sústreďuje na budovanie tzv. tvrdých zručností a kladie na žiakov vysoké požiadavky, ktoré presne definujú učebné osnovy a plány. Do úzadia je potlačený rozvoj životne dôležitých spôsobilostí a mäkkých zručností, ktoré sú však v 21.storočí nevyhnutnou požiadavkou na efektívne fungovanie v každodennom živote a úspešné uplatnenie sa na trhu práce. Aj napriek tomu sa rozvoju sociálnych kompetencií venuje minimálna pozornosť.
Uvediem príklad na strednej odbornej škole pedagogickej, na odbore učiteľstvo pre materské školy, kde aktuálne pôsobím. Od budúceho absolventa sa vyžaduje, aby ovládal základy hry na hudobnom nástroji, anglický jazyk na úrovni B1 alebo B2, aby vedel aplikovať didaktické metódy, formy pri práci s deťmi a ovládal základy psychológie. Zároveň sa od neho vyžaduje, aby v práci s deťmi využíval taktný, empatický prístup, aby vedel riešiť konfliktné situácie, spolupracoval, efektívne komunikoval s rodičmi, vedením, ale aj samotnými deťmi, bol prosociálny, tvorivý a asertívny. Tvrdé zručnosti ako je hra na hudobnom nástroji si absolvent osvojí počas 4-ročného štúdia na hudobnej výchove a rozširujúcom odbornom predmete, učiť deti po anglicky sa naučí na didaktike anglického jazyka, základné didaktické metódy práce s deťmi si osvojí na predmete pedagogika a tak ďalej. Ale na akom predmete sa naučí efektívne riešiť konfliktné situácie a spolupracovať? Kde sa naučí empaticky reagovať? Na akom predmete si bude budovať a rozvíjať tieto dôležité mäkké zručnosti a životné spôsobilosti, ktoré tak nevyhnutne potrebuje?
Po absolvovaní 2 ročného programu Teach for Slovakia som sa rozhodla, že práve sebarozvoj bude kľúčová úloha, ktorú budem ako učiteľka sprostredkovávať svojim žiakom. Začala som sa venovať tréningu mäkkých zručností a životných spôsobilostí u mladých ľudí. Následne som viac a viac do hodín zapájala prvky neformálneho vzdelávania, až ma to natoľko pohltilo, že som sa rozhodla založiť platformu sprístupňujúcu neformálne vzdelávanie pre všetkých učiteľov na Slovensku.
Neformálne vzdelávanie je cesta, ktorou by sme sa mali vydať, ak chceme vzdelávať deti a mládež 21.storočia.
Mgr. Slávka Chabadová
" Môj najväčší úspech je to, čo robím."
Práca s mladými ľuďmi ma denne učí pochopiť ich svet, spoznať ho a porozumieť mu. Spoločne hľadáme východiská a riešenia v zložitých životných situáciách v ktorých sa ocitli. Budujeme si vzájomnú dôveru a pocit bezpečia.
Rozhovor so psychológom môže byť nielen objavením novej cesty, ale i seba samého, svojich možností, vyrovnaním sa s obavamia prijatím sa takého, aký som. Najväčším problémom mladých ľudí je dnes samota a tlak na výkon. Keď dnes hovoria o samote, hovoria o tom, že aj napriek sociálnym sieťam a technológiám sú síce obklopení obrovským množstvom ľudí,no predsa sú sami. Samotu spájajú aj s tým, že sa boja sklamať ľudí. Pred pár rokmi sa báli osloviť rodičov a priznať sa k niečomu čo vyviedli, lebo mali strach z trestu. Dnes majú strach sklamať rodiča. Vnímame obrovský tlak na výkon. Špecifické je, že dnes musia mladí ľudia dosahovať výkon aj medzi kamarátmi. Doba je tak provýkonne orientovaná. To je niečo nové, čo tu predtým nebolo. Keď zlyhajú, nemajú pri sebe nikoho, s kým by sa mohli porozprávať. Je dôležité vedieť, že aj ísť dozadu alebo stáť je
v poriadku.
Mojim úspechom je, keď žiaci a kolegovia – učitelia, našej školy zaklopú na moje dvere. Keď prekonajú svoj strach a prídu, lebo potrebujú pomôcť, poradiť, alebo len tak, porozprávať sa či zdieľať... Keď mi dôverujú a cítia sa v bezpečí.
Keď prídu a povedia " ďakujem" za to, že ste tu pre mňa bola a ja cítim a vidím, že sme to spoločne zvládli.
kreativnyucitel.sk
Bratislava, 821 04